Panduan Bagi Orang Yang Diuji
11:49 PM
Hadith :
Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya “Tidak ada keberanian yang
paling disukai oleh Allah S.W.T selain dari keberanian hamba menahan
kemarahan. Tidaklah seorang hamba itu menahan kemarahannya melain
kan Allah S.W.T. akan mengisi dadanya dengan keimanan.”
Riwayat Ibn Abi Dunya
Pengajaran Hadis:
i) Menahan perasaan marah, memaafkan kesalahan orang lain dan berlaku
ihsan adalah antara sifat yang mesti dipupuk dalam diri setiap manusia
kerana ia boleh menambahkan keimanan.
ii) Marah umumnya menunjukkan sifat seorang yang lemah kerana gagal
mengawal emosinya sendiri. Ia merupakan tabiat yang sukar dihapuskan.
Apabila marah, kedua mata menjadi merah, urat leher pula kelihatan timbul.
Oleh itu Rasulullah mengatakan bahawa kemarahan itu adalah bara api di
dalam hati anak Adam dan ia datangnya daripada syaitan yang dijadikan
daripada api di mana api hanya dapat dipadamkan dengan air. Maka
Rasulullah s.a.w menasihatkan apabila marah, hendaklah seseorang itu
berwudhuk (mengambil air sembahyang).
iii) Imam al-Ghazali pula berkata:” Kemarahan manusia itu bermacam-
macam-macam. Setengahnya cepat marah tetapi cepat tenang.
Setengahnya pula lambat marah dan lambat pula tenang dan setengah
yang lain pula, lambat marah tetapi cepat tenang. Maka yang ketiga inilah
yang paling terpuji.”
iv) Tidak semua kemarahan itu dilarang oleh Islam. Marah perlu ada terhadap
perkara yang tidak disukai yang menyalahi kebenaran sebagaimana yang
diajarkan oleh agama atau perkara yang terang-terang dilarang agama
di mana kita dilarang mendiamkan diri jika kehormatan peribadi dan agama
dihinakan.
Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya “Tidak ada keberanian yang
paling disukai oleh Allah S.W.T selain dari keberanian hamba menahan
kemarahan. Tidaklah seorang hamba itu menahan kemarahannya melain
kan Allah S.W.T. akan mengisi dadanya dengan keimanan.”
Riwayat Ibn Abi Dunya
Pengajaran Hadis:
i) Menahan perasaan marah, memaafkan kesalahan orang lain dan berlaku
ihsan adalah antara sifat yang mesti dipupuk dalam diri setiap manusia
kerana ia boleh menambahkan keimanan.
ii) Marah umumnya menunjukkan sifat seorang yang lemah kerana gagal
mengawal emosinya sendiri. Ia merupakan tabiat yang sukar dihapuskan.
Apabila marah, kedua mata menjadi merah, urat leher pula kelihatan timbul.
Oleh itu Rasulullah mengatakan bahawa kemarahan itu adalah bara api di
dalam hati anak Adam dan ia datangnya daripada syaitan yang dijadikan
daripada api di mana api hanya dapat dipadamkan dengan air. Maka
Rasulullah s.a.w menasihatkan apabila marah, hendaklah seseorang itu
berwudhuk (mengambil air sembahyang).
iii) Imam al-Ghazali pula berkata:” Kemarahan manusia itu bermacam-
macam-macam. Setengahnya cepat marah tetapi cepat tenang.
Setengahnya pula lambat marah dan lambat pula tenang dan setengah
yang lain pula, lambat marah tetapi cepat tenang. Maka yang ketiga inilah
yang paling terpuji.”
iv) Tidak semua kemarahan itu dilarang oleh Islam. Marah perlu ada terhadap
perkara yang tidak disukai yang menyalahi kebenaran sebagaimana yang
diajarkan oleh agama atau perkara yang terang-terang dilarang agama
di mana kita dilarang mendiamkan diri jika kehormatan peribadi dan agama
dihinakan.
Post a Comment